Prac budowlanych na naszym Dworcu Poznań Główny nie da się nie zauważyć. Już dawno uprzątnięto tzw. wolne tory, systematycznie wymienia się perony od 1 do 3 po wschodniej stronie dworca. A już niedługo, bo w połowie września wbudowany zostanie kamień węgielny pod nowy dworzec.
Ale Poznań Główny City Center to nie będzie tylko dworzec PKP. Będzie to ogromna konstrukcja mieszcząca dworce PKP, PKS oraz kolejną w naszym mieście galerię handlową. „Jest to dobra, dynamiczna nazwa, która dobrze wpisuje się w kontekst miejsca, w jego tradycję, historię miasta i przyzwyczajenia poznaniaków. Jest jednocześnie nowoczesna jasno oddaje nową funkcję budowanego w Poznaniu za 160 mln euro obiektu, jest miastotwórcza”, mówił, prezes spółki TriGranit Development Polska Tomasz Lisiecki.
Roman Biniszkiewicz, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A w Poznaniu, mówił, że PGCC będzie „miejscem spotkań”. I rzeczywiście tak może być. Jak każda galeria PGCC poza sklepami oferował będzie restauracje, lodziarnie, pijalnie kawy, itp. Nowością natomiast ma być wystawa zabytkowych pojazdów z Muzeum Motoryzacji oraz pojazdów należących do członków Wielkopolskiego Automobilklubu.
Skoro zatem nasz dworzec po raz kolejny zmienia kształt, warto przypomnieć sobie jego zawiłą historię. 10 sierpnia 1848 roku ruszyła z Poznania pierwsza kolej żelazna na nowo otwartej linii relacji Poznań-Szczecin. Dworzec natomiast stał zupełnie gdzie indziej: we wsi Jeżyce przy dzisiejszej ulicy Zwierzynieckiej. Pociąg odjeżdżał dwa razy dziennie, a podróż trwała 6,5 godz. Początki kolejnictwa jednak były trudne.
„Cholera za Szczecina przybyła żelazną koleją i wielu już stało się jej ofiarą”. Tak na łamach Przyjaciela Ludu skarżył się czytelnik. Nie bez powodu. Pasażerowie przyjeżdżający do Poznania przywieźli ze sobą cholerę, która szybko rozprzestrzeniła się po mieście i do listopada zebrała żniwo 1008 osób.
Dopiero w roku 1879 zbudowano węzeł kolejowy łączący linie do Szczecina, Wrocławia, Bydgoszczy, Inowrocławia i Berlina. W miejscy węzła przy ul. Dworcowej postawiono murowany z czerwonej zegły budynek dworca Poznań Główny. Przed budynkiem od roku 1880 znajdowała się pętla tramwajowa, początkowo tramwajów konnych, później elektrycznych. Całość prezentowała się bardzo elegancko, czego z pewnością nie można powiedzieć o dzisiejszym dworcu.
Ceglany budynek przetrwał do 1945 roku, po czym po kilkukrotnych modernizacjach otrzymał swoją obecną sylwetkę. Jego fasada zostanie wkomponowana w bryłę przyszłego Poznań Główny City Center.